JAK DOBRZE NAPISAĆ ROZPRAWKĘ NA MATURZE ?

Udostępnij ten post

Zapewne wiele z Was zastanawia się jak napisać dobrą rozprawkę na maturze...
Mam dla Was kilka wskazówek, które pomogły mi wygrać ze stresem i napisać rozprawkę mądrze i z głową. :)

1. CO ZROBIĆ NAJPIERW PYTANIA ZAMKNIĘTE CZY NAPISAĆ ROZPRAWKĘ?

To pytanie pojawia się wiele razy... Moja odpowiedź? 
Gdy pisałam maturę rok temu, stresowałam się tak samo jak Wy teraz. Jednak do języka polskiego zawsze podchodziłam ze spokojem.
Po otrzymaniu arkusza maturalnego go ręki pierwsze co... przekartkowałam wszystko by sprawdzić JAKI JEST TEMAT PRACY! Oczywiście w moim przypadku interpretacja wiersza odpadała i nawet nie przeczytałam jaki jest temat. :D
 
I tu... przez jakieś 3 minuty... zatrzymałam się na chwilę, otworzyłam brudnopis i wypisałam tam sobie wszystkie lektury, które były ściśle związane z tematem pracy. 
Czyli jeśli MOTYWEM PRZEWODNIM jest MIŁOŚĆ - wypisuję wszystkie utwory, w których ta MIŁOŚĆ występuje.
Następnie, udałam się do rozwiązywania pytań zamkniętych!

PAMIĘTAJCIE! Nawet jeśli rozwiążecie całe pytania zamknięte na 100% to i tak oblejecie maturę, jeśli nie napiszecie rozprawki! 

2. CZAS NA...
Pytania zamknięte... i tu nie spieszyłam się, ale wiedziałam, że mogę nie wstrzelić się w klucz dlatego ja wolałam zrobić to, a i tak większą uwagę zostawić rozprawce.

3. ROZPRAWKI CZAS... OD CZEGO ZACZĄĆ?

Gdy miałam wypisane, wszystkie lektury, które posiadały motyw np. MIŁOŚCI

Teraz z lektur które wypisałam w brudnopisie, wybieram te, które najlepiej pamiętam.
Przygotowuję sobie krótki argument o każdym w brudnopisie.
ZAWSZE DAWAJCIE NAJSILNIEJSZY ARGUMENT NA SAMYM POCZĄTKU, STOPNIUJĄC, AŻ DO NAJSŁABSZEGO...:)

I tak właśnie zrobiłam na maturze...stopniowałam argumenty! :)

4. CZAS NA WSTĘP I ZAKOŃCZENIE
Hmmm... to sprawa dość specyficzna, ponieważ zależy od tematu rozprawki, ale pozostańmy przy miłości i napiszmy wstęp.

"Czy w miłości lepiej słuchać głosu rozsądku czy oddać się namiętności?"

WSTĘP:
Rozsądek i uczucie to pojęcia i postawy wzajemnie się wykluczające. W "Lalce" B. Prusa poznajemy bohatera, który uległ wielkiej namiętności i ona miała charakter destrukcyjny. Trzeba zatem w przeżywaniu miłości kierować się głosem rozsądku, bo on może każdego z nas uchronić przed tragedią. To rozsądek pomaga nam dobrze ocenić drugą osobę i uniknąć, nie tylko rozczarowania, ale nie możemy również pozwolić na to by druga osoba wykorzystywała nasze dobra materialne i pozycję.

Taki przykładowy wstęp określa nasze stanowisko w rozprawce. 
ZAKOŃCZENIE:
 Losy Wokulskiego dobitnie wskazują, że koniecznie trzeba słuchać rozsądku i roztropnie podchodzić do każdego uczucia, a szczególnie do miłości. Do takiej postawy gorąco i serdecznie namawiał bohatera Rzecki. Mimo to, należy podkreślić, że rezygnując z rozsądku zamykamy się na wszelkie mądre i racjonalne argumenty. Los i postawa Wokulskiego są tego dobitnym przykładem.

7 komentarzy :

  1. Dużo trudność mi sprawia to żeby argument nie był przykładem. Czy mógłbyś napisać post o tym jak dobrze argumentowac, jak do tego się zabrać? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo trudność mi sprawia to żeby argument nie był przykładem. Czy mógłbyś napisać post o tym jak dobrze argumentowac, jak do tego się zabrać? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z ciekawości, na ile zdałaś? I to stara czy nowa matura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podstawę na 80, a rozszerzenie na 60:)

      Usuń
    2. Ale rozszerzenie to był mój wymysł, bo w szkole nie miałam ani jednej godziny jako rozszerzony polski :)

      Usuń
    3. I spodziewałam się wyniku poniżej 30 ale widać, nie tak źle ze mną 😂

      Usuń